Tlačiť
PDF

Dopoludňajší program

Deti prichádzajú do škôlky do 9-tej. Prezlečú sa a prezujú v šatni. Každé dieťa má svoj vešiačik so značkou a poličku na odkladanie vecí. Rozlúčia sa s rodičmi a vchádzajú do triedy. Tu ich už víta učiteľka. Niektorí idú ešte mávať rodičom z „rozlúčkového okna“, iní si idú odložiť čisté pyžamko na posteľ, niekto sa potrebuje najprv porozhliadnuť a sú deti, ktoré sa rovno vrhnú do práce.

V Montessori škôlke sú aktivity rozdelené do jednotlivých oblastí (kútikov) – cvičenia každodenného života (presýpanie, naberanie, krájanie, zaväzovanie…), zmyslová výchova, matematika, jazyková výchova, kozmická výchova (všetko o prírode). V nich sú ľahko prístupné poličky, v ktorých je ponuka na prácu (hru). Deti môžu pracovať za stolom alebo na zemi. Ako prichádzajú, vyberajú si, s čím budú pracovať, či budú pracovať samé alebo vo dvojici, prípadne v skupine. Nové aktivity im ukazuje pedagóg. Deti si vyberajú podľa záujmu a vnútornej potreby…

Úloha pedagóga je ponúkať a ukazovať deťom nové aktivity, prípadne ďaľšie varianty jednej hry. Pozorovať, spoznávať naozajstné potreby dieťaťa a reagovať na ne ponukou. Napríklad, ak si dieťa vyberá stále to isté a niečo veľmi ľahké, je veľmi pravdepodobné ,že si „netrúfa“ na ďaľší ,možno ťažší krok. Je na pedagógovi, aby pomohol dieťaťu „posunúť sa ďalej“.

Počas celého dopoludnia je pripravená desiata. Deti sa môžu najesť kedykoľvek doobeda, tí, ktorí to nestihnú, desiatujú o 10:00 pred spoločným kruhom.

Doobeda teda môže jedno dieťa naberať korálky s lyžičkou do rôznych misiek, ďaľší môžu kresliť mapu Austrálie a vystrihovať si austrálske zvieratá, ďaľší pomocou perlového materiálu počítajú, koľko dní ubehlo, od kedy sa narodili… a tak podobne.

O 10:30 začína spoločný ranný kruh. Deti si prinesú stoličky. Každý povie, aké má ráno a začína sa spoločná hra, pesnička alebo iná aktivita zameraná na nejakú tému. Potom ideme von, na záhradu, na prechádzku a každý piatok do Horského parku jazdiť na poníku Nika. Na záhrade môžeme zametať, rýľovať, hrabať, kopať či vytrhávať burinu. Pestujeme zeleninu, ovocie, aj bylinky.

Na obed si každý vyberie miesto v jedálni a prestrie si. Vyberie si tanier, príbor, pohár a servítku. Na pitie je na výber vždy voda a sladený alebo nesladený čaj.

Po obede idú menšie deti spať a staršie deti si idú oddýchnuť pri rozprávke a pri kreslení.

Popoludní prebieha aj predškolská príprava.

Montessori na Facebooku
Montessori na Picase
Montessori na babetko.rodinka.sk
Maria Montessori